Utrechts Centrum voor de Kunsten

Docent aan het woord

30/10/2018

We kunnen bij het UCK natuurlijk niet zonder onze superdocenten! Daarom willen we ze graag beter leren kennen en ook voorstellen aan jou! Deze keer stellen we Gillian Jones aan je voor.

Tot slot: wie of wat inspireert jou?

‘Heel veel verschillende dingen! Ik vind film fantastisch. Tim Burton bijvoorbeeld. De combinatie tussen een film regisseren en de aandacht voor de beeldende aspecten; zijn kleurgebruik en creativiteit in de scenes vind ik heel interessant. Hij tekende vroeger ook, meer dan dat hij echt filmer was. Hij is begonnen bij doodles en bij film uitgekomen. Ik vind zijn oudere werk heel interessant. Veel kunstenaars vind ik interessanter als je een goed proces kunt zien. Zeker voor kinderen is het goed om processen te zien, want veel kinderen (en volwassenen) denken dat het maar even zo gedaan wordt. Dat is veel te intimiderend. Ze denken dan: ‘o, dat kan ik niet hoor’. Een kunstenaar ook niet! Die is ook ergens anders begonnen. Dat wil ik kinderen meegeven.’

Dit is Gillian Jones, 32 jaar, beeldend  kunstenaar en fotograaf. Ze woont in De Bilt, samen met haar man en dochtertje van bijna 1. Sinds ongeveer een jaar is ze docent beeldend en visuele media voor het Team Cultuuronderwijs van het UCK voor het basis- en voortgezet onderwijs. Wij willen graag meer weten over haar. Lees je mee?

Waarom doe je dit werk?

‘Om meerdere redenen. Ik ben altijd creatief bezig geweest. Veel heb ik via mijn vader doorgegeven gekregen. Hij nam me mee de donkere kamer in; foto’s ontwikkelen, liet me zien hoe ik moest tekenen. Op school heb ik nooit de gelegenheid gehad om hiermee verder te gaan. Ik kreeg tekenles in het eerste jaar, maar daarna had ik de keuze niet meer. Ik heb er toen nooit meer over nagedacht, want het was geen optie, maar ik miste het wel. Daar kwam ik later achter en daarom wil ik dat kinderen die al creatief zijn, de gelegenheid moeten hebben om dat talent, of die interesse te ontwikkelen. Daarnaast vind ik het ook belangrijk voor kinderen die niet perse creatief zijn. Zij moeten weten wat er allemaal is. Misschien dat ze dan ook leren voor zichzelf dat zij juist heel academisch zijn bijvoorbeeld. Maar dat kun je alleen maar echt weten als je alle opties hebt gehad.

Uiteindelijk dacht ik, na tien jaar na mijn middelbare school; ik ga de kunstacademie doen. Ik ben opgeleid tot docent beeldende kunst aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam en nu geef ik veel les en maak ik nog eigen werk; vooral fotografie en grafiek. Maar ik schilder, teken en doe verder ongeveer alles dat onder beeldend valt.’

 Wat is het meest waardevolle wat je tot nu toe voor het UCK hebt gedaan?

‘Ik kom op totaal verschillende scholen en heb veel vrijheid in wat ik doe. Ik kan mijn eigen creativiteit in mijn lessen gooien. Dat vind ik heerlijk. Het leuke aan dit werk is ook dat de scholen waar ik kom zo divers zijn. Ik hou van die afwisseling en van de vrijheid om te kijken wat het beste bij de situatie, bij het onderwerp of bij de mensen past. Ik ben wel eens op een school geweest waar het de eerste keer niet goed liep. Maar ik wilde daar juist heel graag terugkomen. Ik heb achteraf met de leerkrachten gesproken, dat doe ik graag als het mogelijk is. Zij willen net als ik dat het goed gaat, dan wil ik ook tijd investeren. Het helpt wel als je wat vaker dan één keer op een school komt; elke keer wordt het dan wat beter.’

Het UCK werkt op de scholen een creatief model waarbinnen de kinderen een aantal fasen doorlopen vanuit hun eigenaarschap. Zo’n creatief proces begint vaak met onderzoek, gevolgd door creëren, presenteren en reflecteren. Wat is jouw kijk op dit model binnen jouw werk?

‘Persoonlijk vind ik het creatief model de essentie van beeldend. Dat model is inherent aan beeldend werken wat mij betreft. Dit is gewoon het proces van elk beeldend persoon. Bij beeldend begin je vanuit onderzoek. Ik leg graag het accent op: ‘wat wil jij maken’? Zo komen de kinderen los. Maar als je ze te vrij laat, weten ze niet waar ze het moeten zoeken. Je krijgt dan altijd hetzelfde hartje, bij wijze van spreken. Er moeten een paar kaders zijn. Techniek is een kader, meestal is er een thema, maar daarbinnen mogen ze van mij meestal doen wat ze willen. Ik kies het materiaal van te voren. Ze moeten binnen het materiaal, de techniek en het thema dat ik ze geef wat maken. Dat lijkt heel strikt, maar daarbinnen kan je met beeldend nog alle kanten op. Als docent vind ik dat de techniek wel heel belangrijk is om mee te geven, want dat is iets waar ze mee verder kunnen.’   

‘Om kinderen te laten onderzoeken gebruik ik vaak een opdrachtje; zes tekeningetjes maken in zes minuten per tekening, op zes verschillende manieren. Eerst tekenen ze iets zo goed mogelijk na. Dan doen ze dat nog een keer, maar dan van heel dichtbij, dan van heel ver weg, dan met houtskool, dan met een heel lang potlood enzovoort. In het begin hoor ik de kinderen (én volwassenen) altijd zeggen: ‘oh maar dan lijkt het niet, oeh, hoe moet ik dat doen, het lijkt helemaal nergens op, maar ik kan niks zien’. Dan zeg ik; ‘Lastig he, maar we gaan het toch doen’. Die opdracht werkt zo goed. Aan het einde komen ze erachter dat de tekening die ze als eerste hebben gemaakt, waarvan zij denken dat die het beste moet zijn, want ze hebben gewoon iets nagetekend, die is juist nooit het mooist. Ook zegt iedereen, zes minuten, dat is niks. Maar je kunt zoveel tekenen in zes minuten, daar komen ze dan ook achter. Je hebt er helemaal niet zoveel tijd voor nodig om iets te maken. Dat is ook vaak een eyeopener. Je wordt gedwongen om het op een andere manier te doen. Het is ook nog een leuke manier, je bent eigenlijk leuk bezig. Het is een soort marathon, een spelletje.’

Heb je vragen?

Balie Domplein
T (030) 233 99 33
E info@uck.nl (algemeen)
cursusbureau@uck.nl (cursussen)
Of maak gebruik van het contactformulier.

Onze locatie

UCK HOOFDLOCATIE
Domplein 4
3512 JC Utrecht
Routebeschrijving

Met de bus (vanaf Centraal Station bus 51, 77, 7 of 74) uitstappen bij bushalte Janskerkhof. Vervolgens 4 minuten lopen naar het Domplein. In de omgeving alleen betaald parkeren, dichtstbijzijnde parkeergarage is Springweg (400 m)

Postbus 65
3500 AB Utrecht
T (030) 233 99 33

Openingstijden
maandag t/m vrijdag: 08.30 - 17.00 uur
informatie, cursussen, administratie

maandag t/m vrijdag: 17.00 - 22.30 uur
informatie, cursussen

zaterdag: 09.00 - 17.30 uur
informatie, cursussen


OVERIGE LESLOCATIES

Deze leslocaties worden door het UCK gehuurd. Het UCK is niet op al deze locaties telefonisch bereikbaar.

Cultuurcampus (in het gebouw van Cultuur19)
Burchtpoort 5
3452 MD Vleuten (Leidsche Rijn / Vleuterweide)
's Ochtends gesloten.
T (030) 233 99 33
Routebeschrijving

Bereikbaar met bus 28 vanaf Utrecht CS, halte Vleuterweide Centrum. In de omgeving gratis parkeren.

UCK Overvecht (in het gebouw van ZIMIHC theater Stefanus)
Braziliëdreef 2 
3563 CK Utrecht
T (06) 28 23 96 14
Routebeschrijving

Het Zand Pauwoogvlinder 20 (Leidsche Rijn)
kindermuziekcursussen / Muziek Op Schoot / akoestische gitaarles

De Spil, Kievitstraat 6 (Vogelenbuurt)
kinderdanscursussen

Händelstraat 51 (Oog in Al)
kindermuziekcursussen

BS De Regenboog / Wevelaan 2 (Tuindorp)
kindermuziekcursussen

Cluster Voorn  Akkrummerraklaan 131 (Leidsche Rijn)
pianoles, vioolles

BS De Boomgaard, Akkrummerraklaan 101 (Leidsche Rijn)
gitaarles

VAKANTIES 2018-2019

Tijdens schoolvakanties (Voortgezet Onderwijs) en vrije dagen vinden geen lessen en cursussen plaats. Bij de verschillende kunstdisciplines zijn uitzonderingen hierop mogelijk.

ZOMERVAKANTIE 2018
zaterdag 14 juli 2018 -
zondag 26 augustus 2018

HERFSTVAKANTIE 2018

zondag 21 oktober 2018 -
zondag 28 oktober 2018

KERSTVAKANTIE 2018
zondag 23 december 2018 -
zondag 6 januari 2019

KROKUSVAKANTIE 2019
zondag 24 februari 2019 -
zondag 3 maart 2019

PASEN 2019

zondag 21 april 2019 -
maandag 22 april 2019

KONINGSDAG 2019
zaterdag 27 april 2019

MEIVAKANTIE 2019

Dans, Musical, Muziek
& Jeugdtheater:

zondag 21 april 2019 -
zondag 5 mei 2019


Digitale Media, Fotografie
& Theater (volw.):

zondag 28 april 2019 -
zondag 5 mei 2019

HEMELVAART 2019
donderdag 30 mei 2019

PINKSTEREN 2019
zondag 9 juni 2019 -
maandag 10 juni 2019

ZOMERVAKANTIE 2019
zondag 21 juli 2019 -
zondag 1 september 2019